Zelfgemaakte kippenburger met savooistoemp


Savooikool of groene kool bevat zeer weinig calorieën en past dus ideaal binnen onze Healthy lifestyle.

Savooikool zit tevens vol ijzer, kalium, natrium, calcium, bétacaroteen, en fosfor.
Bovendien hebben de vezels in savooikool een zeer gunstig effect op jouw darmwerking.

Wij combineren dit vandaag in een heerlijke stoemp, met zelfgemaakte kippenburgers!
Het recept is – zoals altijd – berekend op 1 persoon; behalve de kippenburgers.

Hier kan je er namelijk 6 van maken, maar natuurlijk slechts 1 per persoon van op eten…
Hier gaat de rest in de diepvriezer, voor als we eens weinig tijd hebben.

Voor dit gerecht hebben we volgende ingrediënten nodig:


✓ 3 kipfilets
✓ 5 aardappelen (loskokend)
✓ 150 g verse savooikool (zakje uit de supermarkt)
✓ 2 uien
✓ 2 eidooiers
1 scheutje magere melk
✓ 1 el kippenkruiden
✓ 1 snuifje nootmuskaat
✓ 1 kl arachideolie


De kippenburgers
We starten met onze kipfilets in grove stukken te snijden, en doen deze in enkele keren in een hakmolen.
Hak de kip goed fijn, en doe de gehakte kip in een mengkom.

We nemen er 1 ui erbij, hakken deze eveneens in kleine stukjes, en malen deze fijn in de hakmolen.
We voegen onze ui en de kippenkruiden aan het gehakt toe, alsook 1 eidooier.

Vervolgens wassen we grondig onze handen, we verwijderen eventuele ringen, en we gaan de boel lekker kneden. (laat je maar eens goed gaan!)
tot slot rol je 6 gelijke ballen, die je individueel dan weer kan modelleren naar een hamburger.

Leg de burgers op een bord, dek af met plasticfolie, en laat – bij voorkeur 24 uur – rusten in de koelkast.


De algemene bereiding
We starten met het vlees op voorhand uit de koelkast te halen, zodat dit op kamertemperatuur kan komen.

Na een half uur zetten we een grillpan en 1 pot op het vuur, zodat deze goed warm kunnen worden.
Intussen schillen we onze aardappelen en de ui, en snijden deze in kleine stukken.

We warmen eveneens al wat water op met een waterkoker.
Als je dit heet water vervolgens in een warme pot giet, kan je onmiddellijk de aardappelen, de ui, en de savooikool toevoegen.
Vergeet hierbij geen zout toe te voegen, en let op de gaartijd.

Doe 1 kl arachideolie in de hete grillpan, en zorg ervoor dat de olie mooi verdeeld is over de pan. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Leg de kippenburger in de pan, en schroei deze mooi dicht.
Laat vervolgens het vlees garen op een lager vuur, en onder een deksel.

Wanneer de aardappelen en de savooikool gaar zijn, kan je deze afgieten.
Plet de aardappelen met een pureestamper, en voeg 1 eidooier en de melk toe.
Kruid af met peper, zout en de nootmuskaat.

Roer nog eens goed door, en schik alles nu samen op een bord, met een ruime portie puree.
Werk eventueel af met een beetje pickles.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *