Zelfgemaakte chips


Op de facebookpagina van Samen Afvallen Met Weight Watchers, had iemand het vandaag over zelfgemaakte chips.

De persoon in kwestie maakte deze met een speciaal snijtoestelletje, en daarna gingen ze in een speciale chipshouder in de microgolfoven voor enkele minuten.
Het resultaat mocht er best zijn, ik stond ervan versteld dat dit mogelijk was met een microgolfoven.
Dat moet ik ook kunnen dacht ik, maar dan zonder dat apparaatje met chipshouder.

Ook al omdat mijn vrouw mij al enkele keren gevraagd had om te gaan experimenteren met zelfgebakken chips, ging ik aan de slag.
Vrouwlief is toch naar de nieuwjaarsreceptie van haar werk vanavond… 🙂
Ik moet zeggen: het resultaat is heerlijk, en bovendien heel erg gezond!

Dit heb je nodig, voor 1 kommetje chips:


✓ 1 grote aardappel (type loskokend)
✓ 1 bakvel of stukje bakpapier
✓ 1 snuifje kruiden naar keuze


Verwarm de oven op 140°C.

Schil een aardappel, en snij er met een dunschiller mooie, dunne plakjes af.
Nog beter is dit met een mandoline of snijtoestelletje te doen, maar dit heb ik niet… 🙂
Daarna was je de dunne plakjes in ruim koud water, en laat ze uitlekken op een schone keukenhanddoek.

Neem een ovenschaal en leg er een bakvel of een stuk bakpapier op.
Schik er nu de plakjes aardappel op, maar zorg dat ze elkaar niet raken.
Knal dit nu in de oven voor minstens 20 minuten.

Als de chips knapperig gebakken zijn én mooi droog, mogen ze eruit, en kruid je de chips met kruiden naar keuze. (ik heb klassiek keukenzout genomen, maar je kan experimenteren: kippenkruiden, curry, paprika, …)

Laat de chips nog even afkoelen zodat ze nog krokanter worden, en genieten maar: zonder schuldgevoelens!


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *