Varkensbrochette met flageoletbonen en quinoa


Dat bonen en peulvruchten lekker en gezond zijn, is al langer geweten.

Ook flageoletbonen zitten boordevol eiwitten, vitaminen én vezels.
Wij gaan er dan ook vandaag mee aan de slag, in een heerlijk en supergezond gerechtje.

Dit gerecht is zoals steeds voorzien op 1 persoon, behalve de bonen.
Aangezien we het ganse zakje gebruiken, haal je hier veel meer porties uit die je gemakkelijk kan invriezen om later te gebruiken wanneer je weinig tijd hebt.

Voor dit gerecht hebben we volgende ingrediënten nodig:


✓ 150 g varkenshaasje
✓ 2 el quinoa
✓ 1 pakje gedroogde flageoletbonen
✓ 3 uien
✓ 1 blikje gehakte tomatenblokjes
✓ 1 rode paprika
✓ 2 blokjes groentebouillon (mager)
✓ 1 el gedroogde basilicum
✓ 1 el kippenkruiden
✓ 3 kl arachideolie


De flageoletbonen
We dienen de bonen op voorhand te weken alvorens we ze kunnen gebruiken.
Leg de bonen dus een dag op voorhand in een kookpot met ruim koud water, en laat deze staan.

De volgende dag zet je deze pot op het vuur, laat dit 2 minuten koken, en giet de bonen af.
Vervolgens spoel je de bonen goed af, vult de pot met nieuw en zuiver water, voeg de bonen toe, en breng dit terug aan de kook.
Hier mag ook een blokje groentebouillon bij.
Laat dit nu ruim 60 minuten koken, en giet de bonen af.

Maak nu een ui schoon, en snij deze in fijne blokjes. (brunoise)
Zet de lege pot terug op het vuur, en voeg 1 kl arachideolie toe.
Zorg ervoor dat de olie mooi verdeeld is over de pot. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Voeg nu de ui toe, en stoof deze aan tot hij glazig ziet.

Vervolgens mogen de bonen erbij, alsook het blikje gehakte tomatenblokjes, en een half blikje water.
Roer alles goed om, en kruid bij met peper van de molen, en de gedroogde basilicum.

Check ook of er voldoende zout in zit, en kruid eventueel bij indien nodig.


De varkensbrochette
Ook wat betreft de varkensbrochette is er een beetje voorbereidend werk.

We starten met het vlees op voorhand uit de koelkast te halen, zodat dit op kamertemperatuur kan komen.
Na een half uurtje mag ook de oven mag al worden voorverwarmd op 180° C, en mag je een grillpan op het vuur zetten om voor te verwarmen.

Maak de ui en de paprika schoon, en snij in stukjes van +/- 2cm op 2 cm.
Ook het vlees snijden we in grote blokjes.

Vervolgens nemen we er een satéprikker bij, en we steken er een stukje paprika, een stukje ui, en een stukje vlees op.
Ga op die manier verder tot de ganse prikker gevuld is.
Ikzelf werk graag met 2 prikkers, omdat dit het omdraaien van het vlees gemakkelijker maakt.
Kruid hierna de brochette rijkelijk af met de kippenkruiden

Doe 1 kl arachideolie in de hete grillpan, en zorg ervoor dat de olie mooi verdeeld is over de pan. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Leg de brochette in de pan, en schroei deze mooi dicht.

Leg vervolgens het vlees in een ovenschaal, en laat garen in de oven gedurende 20 minuten.


De quinoa
Ook de quinoa is zeer gemakkelijk om te maken.

Snij hiervoor de ui in fijne blokjes (brunoise), en voeg 1 kl arachideolie toe in een klein potje welke je op het vuur mag zetten.
Hier voegen we de gesneden ui aan toe, en we laten deze mooi glazig bakken.
Nu mag de quinoa erbij, en laat ook deze heel kort meestoven.

We warmen eveneens al 1 l water op met een waterkoker.
Als je dit heet water vervolgens in de warme pot met de ui giet, kan je hierbij onmiddellijk de quinoa toevoegen.
Vergeet hierbij niet een bouillonblokje toe te voegen, en let op de gaartijd. (ongeveer 12 minuten)

Check na het koken ook hier de kruiding, en kruid eventueel bij met zout en peper.


Schik vervolgens de flageoletbonen, de quinoa, en de varkensbrochette op een bord, en dien op.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *