Vanillepudding zonder zorgen


Ik ben altijd al gek geweest op desserts.

Maar als ik 1 favoriet dessert zou moeten kiezen, dan is het wel een klassieke vanillepudding.
Iedereen weet echter dat gewone vanillepudding – net als de meeste andere desserts – veel suiker bevat, waardoor het niet bepaald zorgt voor een slanke lijn.

Ik ging echter op zoek naar een alternatief, zodat we er toch van kunnen genieten, zonder ons zorgen te hoeven maken over calorieën.
Met onderstaand recept, maak je 2 porties heerlijke pudding.

Volgende ingrediënten hebben we nodig:


✓ 20 g havermout
✓ 250 ml magere melk
✓ enkele druppels tafelzoetstof (sacharine) die voor warme en koude gerechten kan worden gebruikt (volgens smaak)
✓ 2 eieren
✓ 1 vanillestok


We beginnen met een pot op het vuur te zetten met hierin de melk.

Neem een snijplank, snij de vanillestok doormidden, en schraap de zaadjes uit. (hoe je dit doet vindt je hier)
Voeg zowel de vanillestok zelf, als de zaadjes toe aan de melk.

Doe de havermout in een blender, en laat deze op volle kracht draaien tot dit poeder is geworden.
Scheid de eidooiers van het wit, en houd de dooiers opzij in een kommetje.

Wanneer de melk kookt, voeg je een klein beetje van de kokende melk aan de eidooiers toe, en je roert alles eens goed door.
Vervolgens giet je dit mengsel bij de rest van de kokende melk.
Ook de havermoutbloem en de tafelzoetstof mag hier nu bij, blijf wel goed roeren zodat het niet aanzet.

Verwijder nu ook alvast de vanillestok; deze heeft zijn werk gedaan.
Om de pudding mooi op te schuimen, en er zeker van te zijn dat alle eventuele klontertjes verdwenen zijn, mixen we de pudding even op met een staafmixer.

Giet de warme pudding vervolgens in een kommetje, en laat afkoelen.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *