Scampibrochette met sugar snaps & curry


Sugar snaps zijn niet alleen lekker en gezond, je kan er ook vele kanten mee uit.

Anders dan sommige andere peulvruchten kan je ze onmiddellijk gebruiken zonder ze eerste te moeten weken of doppen.
Mocht je ze niet kennen, probeer het eens: je zal aangenaam verrast zijn van hun ietwat zoete en knapperige smaak!

Voor dit gerecht hebben we volgende ingrediënten nodig:


✓ 100 g scampi
✓ 2 el quinoa
✓ 1 pakje sugar snaps (suikererwten)
✓ 3 uien
✓ 1 teentje look
✓ 1 kl gele currypasta
✓ 1 el currykruiden (mild)
✓ 1 rode paprika
✓ 200 ml magere melk
✓ 20 g havermout
✓ 2 blokjes groentebouillon (mager)
✓ enkele blaadjes verse basilicum
✓ 1 el kippenkruiden
✓ 2 kl arachideolie


De scampibrochette
De scampibrochette kan je perfect op voorhand maken.

We starten met de scampi op voorhand uit de diepvriezer te halen en in koud water leggen, zodat deze kan ontdooien.
Na een half uurtje mag ook de oven mag al worden voorverwarmd op 180° C, en mag je een grillpan op het vuur zetten om voor te verwarmen.
Maak de ui en de paprika schoon, en snij in stukjes van +/- 2cm op 2 cm.

Vervolgens nemen we er een satéprikker bij, en we steken er een stukje paprika, een stukje ui, en een scampi op.
Ga op die manier verder tot de ganse prikker gevuld is.
Ikzelf werk graag met 2 prikkers, omdat dit het omdraaien van de brochette gemakkelijker maakt.
Kruid hierna de brochette rijkelijk af met de kippenkruiden

Doe 1 kl arachideolie in de hete grillpan, en zorg ervoor dat de olie mooi verdeeld is over de pan. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Leg de brochette in de pan, en schroei deze mooi dicht.

Leg vervolgens het scampibrochette in een ovenschaal, en laat garen in de oven gedurende 10 minuten.


De currysaus
De currysaus maken is eigenlijk bijzonder eenvoudig.

We doen de melk in een pot, samen met de currypasta, de currykruiden en het bouillonblokje.
Breng dit aan de kook, en voeg de havermout toe.
Breng dit mengsel opnieuw naar het kookpunt, zet er de staafmixer in, en mix goed door tot je een gladde saus hebt.
Laat nog 1 keer opkoken, roer goed door, en zet de saus opzij.

Easy, toch?


De sugar snaps

Snij een ui en de look in fijne blokjes (brunoise), en zet een potje op het vuur met 1 kl olijfolie.
Hier voegen we de gesneden ui en de sugar snaps (in hun geheel) aan toe, en we laten deze mooi glazig bakken.

Roer geregeld goed door, doe hier nu een half glas water bij, en kruid af met peper en zout.
Laat dit vervolgens 10 minuten onder deksel doorkoken op een laag vuurtje.

Snij de basilicumblaadjes in fijne stukjes, voeg deze bij de sugar snaps en roer goed door.
Dit mag nu van het vuur, en hou dit opzij.


De quinoa
Ook de quinoa is zeer gemakkelijk om te maken.

Snij hiervoor de ui in fijne blokjes, en voeg 1 kl arachideolie toe in een klein potje welke je op het vuur mag zetten.
Hier voegen we de gesneden ui aan toe, en we laten deze mooi glazig bakken.
Nu mag de quinoa erbij, en laat ook deze heel kort meestoven.

We warmen eveneens al 1 l water op met een waterkoker.
Als je dit heet water vervolgens in de warme pot met de ui giet, kan je hierbij onmiddellijk de quinoa toevoegen.
Vergeet hierbij niet een bouillonblokje toe te voegen, en let op de gaartijd. (ongeveer 12 minuten)

Check na het koken ook hier de kruiding, en kruid eventueel bij met zout en peper.


Dresseren
Schik vervolgens de sugar snaps, de quinoa, en de scampibrochette op een bord.
Werk af met een beetje currysaus, en dien op.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *