Mediterraanse kipschotel


Laten we vandaag nog eens de mediterraanse toer op gaan, met een heerlijke kipschotel.

Een bom van smaak, en super gezond!
Benieuwd? Zo maak je het:


✓ 1 kipfilet

✓ 1 tomaat

✓ 1 wortel

✓ 1 ei

✓ 1 rode ui

✓ 1/4 komkommer

✓ 2 el quinoa

✓ 1 el Groene olijventapenade (klik hier voor het recept)

✓ 1 el Zelfgemaakte andalousesaus (klik hier voor het recept)

✓ 1 el Homemade sambal oelek (klik hier voor het recept)

✓ 2 kl olijfolie

✓ 1 el gehakte peterselie

✓ 1 el kippenkruiden


We starten met onze kip op voorhand uit de koelkast te halen, zodat deze op kamertemperatuur kan komen.
De oven mag ook al voorverwarmen: 160° C om precies te zijn.

We schillen de rode ui, en maken enkele insnijdingen. (zorg wel dat de ui zijn vorm behoudt)
Doe 1 kl olijfolie over de ui, kruid af met peper en zout, en schik de ui op een ovenschaal.
Ook de tomaat mag je wassen en in schijfjes snijden.
Deze schijfjes mag je eveneens afkruiden met peper en zout, en in de ovenschaal leggen.
Deze ovenschaal mag vervolgens in de oven.

Na een half uur zetten we een grillpan op het vuur, zodat deze goed warm kan worden.
Snij intussen de kipfilet in kleine stukken.
De ui en tomaat zullen intussen voldoende gebakken zijn, en mag je uit de oven halen.

We warmen eveneens al 1 l water op met een waterkoker.
Als je dit heet water vervolgens in een pot giet, kan je hierbij onmiddellijk de quinoa en het ei toevoegen.
Vergeet hierbij niet wat zout toe te voegen, en let op de gaartijd. (ongeveer 12 minuten)
Check na het koken ook hier de kruiding, en kruid eventueel bij met zout en peper.

Doe intussen 1 kl olijfolie in de hete grillpan, en zorg ervoor dat de olie mooi verdeeld is over de pan. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Kruid de kipfilet met de kippenkruiden, leg dit in de grillpan, en schroei de stukjes mooi dicht.
Laat vervolgens de kip garen op een lager vuur, bij voorkeur onder een deksel. (zo gaart dit, maar blijft het lekker sappig)

Schil en rasp vervolgens de wortel, en ook de komkommer mag worden geschild en in schijfjes worden gesneden.
Intussen kan je de gebakken ui en tomaat, en de rauwkost op het bord schikken.
De groene olijventapenade komt hierbij bovenop de rauwkost.
Ook de quinoa zal nu klaar zijn; giet af en schik mee op het bord.

Het ei mag je spoelen onder koud water, pellen, in schijfjes snijden en mee op het bord schikken.
Ook de kip, die nu zeker voldoende gebakken heeft, mag mee op het bord.
Werk af met de gehakte peterselie.

Serveer met de zelfgemaakte andalousesaus, en/of de homemade sambal oelek.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *