Low-fat spaghetti bolognaise


Ook vandaag nog eens een klasieker in een gezond jasje: Spaghetti Bolognaise.

Iedereen heeft zo wel zijn eigen toprecept, het ene al beter dan het andere.
Ook mijn “normale versie” is volgens degene die hem proefden om duimen en vingers af te likken.

Vandaar dat ik graag de uitdaging aan ga om ook van deze all time classic een gezonde(re) versie voor te stellen.

Welke ingrediënten hebben we nodig?


✓ 100 g volkorenpasta
✓ 200 g américain natuur (gemalen biefstuk)
✓ 2 uien
✓ 1/2 doosje kerstomaten
✓ 1 klein teentje knoflook
✓ 1 tak bleekselder
✓ 1 stukje gember
✓ 1/2 rode paprika
✓ 1 wortel
✓ 1 blokje magere groentebouillon
✓ 1 el gedroogde basilicum
✓ 1 el gedroogde oregano
✓ 1 el spaghettikruiden
✓ 3 kl olijfolie
✓ 1/2 blikje tomatenpuree
✓ 1 el gehakte peterselie


We zetten al eerst en vooral een grote pot, een kleinere pot, en een pan op het vuur, en geven deze alvast wat warmte.

De grootste pot mag je vullen met water; hierin gaan we straks onze pasta koken.
Zet er dus maar een grote vlam onder.

Intussen schillen we 1 ui en snijden hem in stukken.
Ook de look mag worden geschild, en mag in grove stukken worden gesneden.
De overige groenten wassen we grondig, maken we schoon, en snijden we eveneens in stukken. (de snijwijze maakt niet echt uit, we gaan de saus straks mixen)

We voegen 1 kl olijfolie toe aan de kleinste pot, die we goed uitspreiden over de bodem van de pot. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
We stoven vervolgens de groenten goed aan, tot ze glazig zien. (niet kleuren)

Hierbij mag vervolgens de tomatenpuree, en laat deze ook deze even mee stoven.
Voeg nu 1/2 glas water toe, alsook de gedroogde basilicum en oregano, en het bouillonblokje.
Laat dit nu maar lekker verder pruttelen op een laag vuur.

Intussen mag er de tweede kl olijfolie in de pan, en mag je hier het gehakt aan toevoegen.
Bak dit mooi bruin, en kruid af met de spaghettikruiden.
De andere ui mag je nu in fijne blokjes (brunoise) snijden, en bij het gehakt voegen.
Laat de ui mooi mee bakken, tot hij mooi glazig ziet.
Vervolgens mag de pan opzij.

Nu mag je de pasta samen met de derde kl olijfolie in de grootste pot doen.
Laat dit nu maar lekker koken…
Vergeet hierbij geen zout toe te voegen, en let op de gaartijd. (ongeveer 8 minuutjes, of volgens instructies pak)

Nadat de saus ongeveer een 20-tal minuten heeft op gestaan, nemen we de staafmixer, en mixen we de saus goed door.
Nadat je gemixt hebt, mag het gehakt en de ui bij de groentesaus.
Roer goed door, en kruid deze saus vervolgens af met peper en zout – indien nodig.

Intussen zal de pasta gaar zijn, giet deze dus af en laat goed uitlekken.
Serveer de pasta in een diep bord, garneer er de saus over, en werk eventueel af met wat gehakte peterselie.

Tip: smaakt nog beter met een lepeltje van onze homemade sambal oelek!


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *