Gezonde aardappelgratin


Aardappelgratin: de traditionele bereiding (met veel volle room) gaat jou niet helpen om gewicht te verliezen.
Toch kan je er zonder zorgen van genieten in jouw Healthy Lifestyle programma, zonder in te boeten aan smaak.

Zo maken we het:


✓ 3 aardappelen (loskokend)
✓ 1 ui
✓ 200 ml magere melk
✓ 1 snuifje nootmuskaat
✓ 1 teentje knoflook
✓ 1 blokje groentebouillon (mager)


We starten met de grill van de oven voor te verwarmen op vol vermogen.

De melk doen we in een potje, brengen we aan de kook, en we schillen alvast de aardappelen.
Ook de ui en de look mag je schillen.
De ui mag in fijne blokjes, en mag samen met de nootmuskaat bij de melk.

Ook de look mag je zo fijn mogelijk snijden of persen, en ook deze mag bij de melk.
Als de aardappelen geschild zijn, snij je ze in schijven, en ook deze mag je ze aan de melk toevoegen.
Hierbij mag ook 1 bouillonblokje, en let goed op de gaartijd.

Als de aardappelen gaar zijn, kan je deze uitscheppen in een ovenschaaltje.
Spreid de aardappelen goed uit zodat de bodem van het schaaltje volledig vol ligt, en overgiet met melk tot de aardappelschijfjes net bedekt zijn. (ze moeten niet volledig onder staan)
Dit mag nu enkele minuten onder de hete grill, tot wanneer je een mooi gegratineerd korstje bekomt.

Smaakt heerlijk bij gegrild vlees.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *