Gezond eten op vakantie


Lukt het je goed om elke dag te letten op een evenwichtig eetpatroon, maar is het moeilijk om dat vol te houden op vakantie?
Deze tips van voedingsdeskundige Sandra Bekkari zorgen dat je dit jaar ook op vakantie makkelijk de gezonde keuze maakt.


Bij het ontbijt
Beperk het aantal zoetigheden.
Laat de pannenkoeken en de koffiekoeken wat vaker links liggen en kies voor volkoren brood met wat rauwkost, vers fruit, natuuryoghurt, muesli, of granola.


Hoera, een buffet!
Buffetten zijn heerlijk luxueus.
Maar ook meteen een ideale gelegenheid om te veel en te ongezond te eten. Een handige truc: begin je bord eerst te vullen met groenten. Eens je bord halfvol is, vul je pas aan met andere lekkernijen.


Sla geen maaltijden over
Volg zo veel mogelijk je normale eetpatroon en eet elke dag 3 hoofdmaaltijden en 1 à 2 gezonde tussendoortjes.


Drink voldoende water
Zeker wanneer je zonnige oorden opzoekt is het extra belangrijk om meer te drinken. Laat de suikerrijke dranken voor wat ze zijn. Water is de beste dorstlesser en een gezonde keuze.


Heb je een zwak voor zoet?
Laat je af en toe verleiden tot een dessert, maar overdrijf niet.
Geniet, maar met mate. Waarom bijvoorbeeld geen dessertje delen met een tafelgenoot?


Ga naar de markt
Als je zelf kunt koken op vakantie (bv. op de camping of in een appartement), doe dat dan ook af en toe. Ga inkopen doen op een markt in de buurt en kies er de lokale groenten uit.
Zo eet je even lekker, maar gevarieerder en lichter dan wanneer je elke avond op restaurant gaat.


Beperk je alcoholgebruik
Drink maximum 1 à 2 glazen alcohol, als je toch voor een alcoholisch drankje kiest.
En wissel af met water Wees vooral voorzichtig met cocktails, want dat zijn vaak echte caloriebommen. Geen alcohol drinken blijft natuurlijk de meest gezonde aanbeveling.


Beweeg!
Plan dagelijks wat beweging, ga joggen op het strand, ga zwemmen of wandelen, …
Of maak na het eten nog een avondwandeling, ga dansen, maak plezier …
Geniet ten volle, maar op een gezonde manier!


Restaurantbezoek gepland?
Dan eet je vaak wat later dan je gewend bent.
Plan daarom op zo’n dag een extra tussendoortje in.
Eet in de late namiddag nog een stuk fruit of wat rauwe groenten.

Zo vermijd je dat je door je enorme honger de meest ongezonde gerechten van het menu uitkiest.
Broodmandje op tafel? Zet het ver weg, en stop je maag niet vol met brood nog voor de echte maaltijd op tafel komt.


Kies voor een licht voorgerecht.
Bijvoorbeeld een lichte soep of een salade. Vraag om de dressing/vinaigrette (olijfolie, balsamico, …) apart te serveren zodat je die zelf kunt doseren.
Neem een hoofdgerecht met vis, gevogelte of mager vlees, en vraag de saus apart.

Je kunt ook voor een opeenvolging van 2 voorgerechten kiezen als de hoofdgerechten op het menu een beetje te zwaar uitvallen.
Zeg neen tegen gefrituurde gerechten.
Vraag altijd een extra portie groenten of een slaatje als bijgerecht.


Bron : Partena Ziekenfonds, Sandra Bekkari


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *