Gevulde aubergines met quinoa


Vandaag weer een super gemakkelijk recept: gevulde aubergines met quinoa.
We serveren dit met paprikasaus: een super lekker en gezond!

Voor dit gerecht hebben we volgende ingrediënten nodig:


✓ 1 kipfilet
✓ 2 uien
✓ 2 el quinoa
✓ 1 aubergine
✓ 1 eidooier
✓ 1 teentje knoflook
✓ 1 tak bleekselder
✓ 2 rode paprika’s
✓ 1 wortel
✓ 1 blokje magere groentebouillon
✓ 1 blik tomatenblokjes
✓ 1 el paprikapoeder
✓ 1 el kippenkruiden
✓ 1 el gehakte peterselie
✓ 2 kl olijfolie


We starten met de kip op voorhand uit de koelkast te halen, zodat deze op kamertemperatuur kan komen.
Ook de oven mag alvast worden voorverwarmd op 180° C.

Na 20 minuten kunnen we onze kipfilet in grove stukken snijden, en doen deze stukjes in een hakmolen.
Hak de kip goed fijn, en doe de gehakte kip in een mengkom.
We nemen er 1 ui bij, we hakken deze eveneens in kleine stukjes, en malen deze fijn in de hakmolen.

We voegen onze ui en de kippenkruiden aan het gehakt toe, alsook 1 eidooier.
Vervolgens wassen we grondig onze handen, we verwijderen eventuele ringen, en we gaan de boel lekker kneden. (laat je maar eens goed gaan!)
Zet dit nu even opzij.

We wassen de aubergine, we snijden deze in de lengte in 2, en we snijden aan de velkant een klein stukje weg zodat de helften iets stabieler op een ovenplaat staan.
Hol vervolgens de aubergines uit met een lepel, en doe het vruchtvlees in de hakmolen.
Hak het vruchtvlees fijn, en voeg het gehakte vruchtvlees toe aan het kippengehakt.

Meng het kippengehakt grondig met het vruchtvlees, en gebruik dit om de 2 auberginehelften mee op te vullen.
Schik de aubergines in een ovenschotel, en overgiet met 1 kl olijfolie.
Dit mag nu in de oven voor een half uur.

Schil de ui, en snij in grove stukken.
Doe 1 kl olijfolie in een pot, en zorg ervoor dat de bodem van de pot overal olijfolie heeft gehad. (gebruik desnoods een keukenpenseel)
Voeg nu de ui toe, en fruit aan, terwijl je de overige groenten schilt en in grove stukken snijdt. (snijwijze maakt niet uit, we gaan de saus straks mixen)
Deze groenten mogen nu bij de ui, en mag je mee aanstoven.

Voeg vervolgens de tomatenblokjes toe, alsook 1 blik water, het paprikapoeder, en het bouillonblokje.
Stoof dit mee aan, en roer geregeld goed door zodat het bouillonblokje zeker goed gesmolten is.
Na ongeveer 20 minuten, zijn de groenten gaar.
Zet er nu de mixer in, en mix tot je een gladde saus bekomt.

We warmen eveneens al 1 l water op met een waterkoker.
Als je dit heet water vervolgens in een pot giet, kan je hierbij onmiddellijk de quinoa toevoegen.
Vergeet hierbij niet wat zout toe te voegen, en let op de gaartijd. (ongeveer 12 minuten)
Check na het koken ook hier de kruiding, en kruid eventueel bij met zout en peper.

De aubergine zal intussen gaar zijn, haal deze dus maar uit de oven.
Schik vervolgens de quinoa, en de saus met daarop een halve aubergine op een bord.

Werk af met een snuifje paprikapoeder, de gehakte peterselie, en dien op.


Enjoy!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *