10 tips voor een goede spijsvertering


Een opgeblazen gevoel (functionele dyspepsie), of een overgevoelige maag waarbij je sterk het gevoel hebt dat alles tergend langzaam verteert, kan voor een hoop ongemakken zorgen in het dagelijks leven. Het is daarom handig om de volgende tips in het achterhoofd te houden. Voor jezelf, maar ook om te delen met vrienden en familie als ze die hulp kunnen gebruiken.

Gember als ondersteuning
Een natuurlijke kruid en geneesmiddel dat direct wordt opgenomen door het lichaam geniet vanzelfsprekend de voorkeur. Gember levert met geneeskrachtige bouwstoffen en vitaminen een uitstekend scala aan krachtpatsers voor je spijsvertering en immuunsysteem. Het is ook ideaal om onschuldige kwaaltjes als misselijkheid en maagschommelingen mee te verhelpen.

10 tips voor een goede spijsvertering:


1. Drink voldoende water
Water is de beste vriend van het menselijk lichaam. En het is onmisbaar voor je spijsvertering om cellen te voeden en stoffen af te voeren.

2. Kauw goed op je voedsel
Wanneer je je voedsel goed kauwt en mengt met speeksel, doe je je spijsvertering een groot plezier. De rest van het ‘werk’ verloopt namelijk stukken vlotter!

3. Drink regelmatig gemberthee
Gemberthee is een eeuwenoud en effectief redmiddel tegen spijsverteringsproblemen. Het helpt o.a. darmgassen verdrijven en obstipatie verlichten. Daarbij zit het ook nog eens boordevol vitamines en mineralen.

4. Beweeg voldoende
Een beweeglijk lichaam blijft langer jong en door voldoende te bewegen, stimuleer je de spijsvertering. Een rustige wandeling na een maaltijd kan wonderen doen voor de verwerking.

5. Vergeet de probiotica niet
Niet schrikken, maar probiotica zijn ‘goede’ bacteriën die je darmflora helpen beschermen. Ze worden vaak toegevoegd aan zuivelproducten en kunnen diarree en verstoppingen helpen voorkomen.

6. Verkrop geen gevoelens
Lichaam en geest zijn één. Opgekropte gevoelens kunnen stress veroorzaken en dit kan als een kettingreactie de spijsvertering overhoop gooien.

7. Eet niet teveel
Lichte, vezelrijke maaltijden passen in een gezond eetpatroon. Eet niet teveel en niet te zwaar (vettig).

8. Drink met mate
Alcohol heeft geen goede uitwerking op de spijsvertering.

9. Geniet
Eet je maaltijden rustig en bedachtzaam. Geniet ervan!

10. Wees lief voor jezelf
Luister goed naar je lichaam en voel goed aan waar je behoefte aan hebt.


Bron : gezond.be


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *